mandag 19. april 2010

Kull - bra og dårlig...


Ja, da er det leksa som skal publiseres - ordre fra Vidar, den som har oss i samf. for øyeblikket.
I samfunnsfag har vi nå om "Energikildene våre" og jeg skal fortelle dere litt om energikilden kull:

Først må dere vite at kull er fossil energi. Hva betyr det? Jo, fossil energi er energi som kommer av restene til dyr & planter som har levd for mange millioner år siden. Disse restene av dyr og planter ble presset hardt sammen og etter flere millioner år ble det til kull, olje og naturgasser.

Så kullet finner man mellom lag av bergarter. For å opp kullet graver vi gruver ned til lagene for å det opp.

Kull er på verdensbasis den mest vanlige fossile energikilden.

Min mening om kull er som vanlig - todelt. Det finnes ulemper & fordeler med nesten alt syns jeg. Når det gjelder kull er det positive at det gir enormt mye energi, og er nødvendig i verden. Det som er negativt er at mange ulykker skjer i kullgruver. Ras, eksplosjoner & oversvømmelser er det som er mest vanlig av ulykker.

Også har vi jo dette med forurensing da... Forbrenningen av fossil energi frigjør CO2. Kull inneholder svovel & nitrogen som blander seg med vanndamp i lufta. Dette blir da til svovelregn og blir til sur nedbør.

Dette var kort om energikilden kull. Men målet mitt med dette innlegget var ikke at dere som leser dette skulle bli eksperter når det kommer til kull. Men at dere skal kunne det viktigste om kull og vite hva det er.

Håper dere har lært litt ivertfall :) Dette var et slags sammendrag av det som står i skoleboka for den er nemlig hovedkilden min:

Kosmos 9
FAGBOKFORLAGET
Nomedal & Bråthen

2 kommentarer:

  1. Bra skrevet, Susanne!:D
    Jeg synes likevel vi bør holde forbruket av kull nede, og heller satse på fornybare energikilder. I Norge har vi de ressursene som gjør at vi faktisk kan satse på andre energikilder, og gå forran som et godt eksempel.

    SvarSlett
  2. Ja, enig Trine! Kull er allerede gammeldags, og om noen hundre år vil vel olja være det også - da har man vel fått andre "utenkelige" måter å skaffe energi på. Men vi trenger jo fremdeles kull. Gjør vi ikke?

    SvarSlett

Om meg

Hei, jeg er ei jente på 15, som bor på en trivelig plass omgitt av en vakker natur og supre venner :) Jeg trives her jeg bor sammen med familien og dyrene mine :)