onsdag 24. mars 2010

Midtøsten konflikten


Midtøsten.

Årsaken til ”Midtøsten konflikten” var at etter andre verdenskrig ville stormaktene opprette en jødisk stat i Palestina. Det internasjonale samfunnet ville også få palestinere og jøder til å gå overens, noe som ikke gikk så bra. Det ble da en konflikt som enda ikke er blitt løst.

Jødene ble også forfulgt etter andre verdenskrig, derfor ville mange lage en egen stat for jødene. Så i 1947 framla FN en plan for å dele Palestina i to stater. En palestinsk og en jødisk. Da dette ble kjent ble det mye oppstyr.
Og i mai 1948 kunne staten Israel erklære seg selvstendig. Men palestinerne ville ta tilbake Palestina fra Israel. Etter hvert angrep palestinerne og nabostatene Israel. I 1967 angrep landet Egypt, Syria og Jordan. Men på seks dager stoppet Israel all motstand. Dette ble kalt seksdagerskrigen. Etter Yom Kippur-krigen var overstått ble landene enige om våpenhvile. Så dette var kort fakta om det som skjedde i starten.
Så årsakene til ”Midtøsten konflikten” var rett og slett det at palestinerne ville ha Palestina for seg selv. De ville ikke at den skulle gjøres om til Israel, og at de måtte dele staten opp i to med jødene. Så til dags dato er de ena ikke blitt enige. Vil de noensinne bli det?
Min mening er todelt. På en side kunne palestinerne bare gitt plass til jødene uten å lage noe styr. Og på en annen side kunne de ha laget Israel et annet sted.

Hva syns du da??

5 kommentarer:

  1. Bra skrevet! Enig med deg, det er to sider av samme sak. På en annen side burde Israel være førnøyd med det landet de fikk, ikke kjempe etter mer. En annen sak er om FN i det hele tatt burde tildelt jødene Israel...

    SvarSlett
  2. Dette er en veldig envinklet side av saken. du har blant annet ikke tatt med alle masakrene Israel har gjort mot sivile palestinere. Samtidig sier du at landet skulle deles i to, men det som har skjedd er at Israel har okkupert nesten hele palestine, og fortsetter fortsatt å okkupere. hvor skal dette ende? skal israel bare få lov til å bygge på palestisn jord? Dette er ikke en likeverdig konflikt, men en konflikt mellom en okupant og en okkupert.

    SvarSlett
  3. Jeg Synes at problemet burde løses på deplomatisk metode i steden for å krige mot hverandre... Men det er en ting som jeg vil understrekke her: Israel dreper mange Sivile mennesker, dette er ikke akseptabelt for mennesker som ser på dette... så jeg vil si at de må tvinges til en fredavtale. dette er nødvendig for alles interesse

    SvarSlett

Om meg

Hei, jeg er ei jente på 15, som bor på en trivelig plass omgitt av en vakker natur og supre venner :) Jeg trives her jeg bor sammen med familien og dyrene mine :)